Off-Page SEO: Allt Du Behöver Veta (2024)
![off page seo](https://msbranding.se/wp-content/uploads/2024/09/off-page-seo.webp)
Vad är off-page SEO? I den här guiden kommer vi att gå igenom hur du bygger exakt de ”externa signalerna” som Google vill ha för att din sida ska ranka bäst i sökresultaten.
Off-page SEO innebär alltså allt du gör utanför din sida (till skillnad från on-page seo), för att få den att ranka högre i sökresultaten. Det kan göras genom att skaffa backlinks, stärka din E-E-A-T, skaffa fler trafikkällor och på många fler sätt.
Saker som ingår i off page SEO, som vi kommer att gå igenom i denna guiden är:
- Backlinks
- Gästbloggande
- Sociala Medier
- E-E-A-T
- Och mycket mer
Hur gör man Off-Page SEO?
Off-page SEO handlar till största del om att skaffa backlinks till din sida. Men här gäller det att du är smart, för om du drar på dig för många dåliga länkar så kan din sida påverkas negativt. Därför gäller det att du granskar dina länkar och ser till så att de faktiskt är bra.
Backlinks
![backlinks för off-page seo](https://msbranding.se/wp-content/uploads/2024/09/backlinks-ar-viktigt-for-off-page-seo.webp)
Som sagt, det som de flesta tänker på när de hör ordet off-page SEO är backlinks. Backlinks är alltså andra sidor som länkar till din sida, vilket Google ser som en ”röst” att din sida går att lita på.
Om tillräckligt många högkvalitativa sidor länkar till dig så ser Google att du går att lita på, och du belönas med att visa högre upp i sökresultaten. Som du hör så är backlinks ”magiska”, men det betyder också att bra backlinks är väldigt svåra att få tag på.
Det viktigaste att tänka på när det kommer till backlinks är också att det är kvalitet före kvantitet.
Länkbyten
Länkbyten är ett av de vanligaste sätten som sidor skaffar backlinks på. Det kommer direkt efter att köpa länkarna, och fördelen med byten är att det inte kostar ett öre.
Ett länkbyte innebär alltså att du länkar till en sida från din sida, och i utbyte så länkar sidan tillbaka till dig. Att göra så kallas för ett ”tvåvägs-länkbyte”, men det finns ett problem med det.
Google gillar egentligen inte länkbyten, och om du länkar tillbaka till sidan som länkar till dig så kommer Google att höja på ögonbrynet. Därför är det smartare att göra ett ”trevägs-länkbyte”. Det innebär alltså att du har mer än en sida att byta ifrån.
Exempel på ett trevägs-länkbyte: Du vill få länkar till sida A. I utbyte så erbjuder du en länk från sida B till valfri sida av den andra parten. Den andra parten vill få länkar till sida C och erbjuder att länka ut från samma sida. Då kommer strukturen att se ut såhär:
Sida B länkar till Sida C
Sida C länkar till Sida A
Alltså kommer Sida C att få en backlink och sida A kommer att få en backlink, men Google kommer inte att förstå att sidorna har med varandra att göra.
Är tvåvägs-länkbyten verkligen ett så stort problem?
![tvåvägs-länkbyte exempel](https://msbranding.se/wp-content/uploads/2024/09/lankbyte-exempel-1.webp)
Tänk såhär.
Du har en fotbollssida. Du bloggar om de senaste fotbollsmatcherna, vilka spelare som signas, osv osv.
En dag så får du göra en intervju med en spelare i landslaget, och efter det så väljer SvenskFotboll.se att referera till din intervju i ett inlägg och länkar därför till din sida.
Du blir exalterad för att du fått en backlink från en stor sida, och länkar tillbaka till SvenskFotboll i ett blogginlägg och berättar om de fantastiska nyheterna.
Betyder detta att du har gjort ett länkbyte? Nej. Betyder detta att du gjort något fel? Nej.
Google skulle aldrig straffa dig för att du gör detta.
Men hur vet Google när du gör ett länkbyte (alltså något dåligt) och hur vet dem när du fått din länk naturligt? Det handlar om mängden och kvaliteten på länkarna.
Om du har hundratals uträknar till sidor som länkar tillbaka till dig, och dessa sidor har låg auktoritet så tänds varningslampan hos Google. Nu finns det risk att du blir straffad.
Köpa länkar
Ett av de, om inte det absolut vanligaste sätten att skaffa backlinks på är genom att köpa dem. Det är egentligen så enkelt det bara kan bli.
Du betalar någon för att de ska länka till din sida, från deras sida. Ni kommer överens om hur länge det garanteras att länken finns kvar och vart länken ska ligga.
För att hitta länkar att köpa så är det enklaste bara att undersöka vilka backlinks dina konkurrenter har och sedan försöka jobba med att få in samma eller bättre länkar till din sida. Det kan du göra genom att använda t.ex Ahrefs Backlink Checker, som är helt gratis.
![kolla vilka backlinks dina konkurrenter har med hjälp av ahrefs backlink checker](https://msbranding.se/wp-content/uploads/2024/09/kolla-konkurrenters-backlinks-med-ahref-backlink-checker-1024x507.webp)
Ett annat sätt att hitta länkar att köpa är i Facebook-grupper eller forum. Problemet med det är att nästintill alla länkar du kommer att hitta har redan blivit köpa av hundratals om inte tusentals andra.
Alltså kommer du att dela länkkraft med tusentals andra sidor, som förmodligen inte har någon auktoritet. Att en sida länkar ut till högkvalitativa sidor med hög auktoritet hjälper dem att stärka sin egen auktoritet. Om en sida istället länkar ut till sämre sidor med låg auktoritet så sänker de sin egen auktoritet.
Bli en källa
![bli en källa för att få backlinks](https://msbranding.se/wp-content/uploads/2024/09/bli-en-kalla-for-att-fa-backlinks.webp)
Nu kommer vi in på en metod som tar betydligt längre tid och är svårare att genomföra, men om du lyckas så kommer du att få många backlinks från sidor med hög auktoritet.
Hur ofta läser du något och det har funnits med statistik eller siffror från en annan källa? Hur många gånger ser du att artikeln då länkar till originalkällan? Förmodligen väldigt ofta.
Hur kan vi då använda detta för att förbättra vår SEO? Jo, vi blir den källan som folk länkar till i deras artiklar. Detta är ett naturligt sätt att bygga länkar på och det finns egentligen ingen gräns för hur stora sidor och hur många som kommer att länka till dig.
Hur blir man en källa för mer backlinks?
Men hur blir man källan som folk länkar till? Det bästa sättet är utan tvekan att göra en undersökning, och inte bara en liten sådan.
Om du till exempel skriver om proteinpulver så kan en bra undersökning vara att analysera innehållet i alla olika sorters proteinpulver, analysera alla olika märken och kolla om det finns någon skillnad mellan smakerna.
Kommer det att kosta en del pengar? Ja. Kommer det att ta tid? Definitivt. Kommer det att löna sig? Det återstår att se.
Om du gör ett stort test på proteinpulver där du går igenom alla olika sorter, märken och alla smaker så finns det en stor risk till att du kommer att bli en källa när någon gör en jämförelse mellan två olika sorters proteinpulver, eller liknande.
Såklart finns det inga garantier, men folk gillar att referera till undersökningar i deras artiklar, eftersom det stärker deras påståenden.
Gästblogga
Okej, det är inte 2014 längre och alla vill inte att folk ska gästblogga på deras sida för att pumpa ut random content på deras sida. Att hitta folk att gästblogga hos gratis är inte i närheten lika lätt som det varit tidigare, men det kan fortfarande vara värt det.
Om du hittar en sida med bra auktoritet, som är relevant, som inte har för många utlänkar och som låter dig gästblogga och i utbyte lägga en länk till din sida i inlägget; kör på!
Problemet med gästbloggning är ungefär samma som vi pratade om när vi snackade om att köpa länkar. Om de låter dig gästblogga där så låter de förmodligen fler göra det, och då finns det risk att sidan har hundratals länkar till sidor med låg auktoritet.
Gästbloggning kan vara ett jättebra sätt att kamma in några bra backlinks på, om du gör det på rätt sätt och verkligen gör en grundlig bakgrundskoll på sidorna innan du börjar skriva.
Sociala Medier för Off-Page SEO
![sociala medier är viktigt för off-page seo](https://msbranding.se/wp-content/uploads/2024/09/sociala-medier-ar-viktigt-for-off-page-seo.webp)
Länkar från sociala medier ger inte din sida någon länkkraft överhuvudtaget. Så varför är det så viktigt för SEO?
Ett seriöst företag som lagt ner blod, svett och tårar på deras ide. Som verkligen tror på det och som verkligen vill kundens bästa och ett företag som verkligen går att lita på. Tror du att de skippar att finnas med på alla sociala medier som finns med i bilden? Nej.
Att inte finnas (och vara aktiv) på sociala medier som företag tyder på oseriositet och att företaget inte anstränger sig.
Google letar efter sidor som de känner att de verkligen kan lita på, så att de inte sätter någon bluffsida högt upp i sökresultaten. Att inte finnas med på sociala medier är ganska suspekt när Google letar efter seriösa sidor som verkligen vill ge kunden det de behöver.
Och en annan sak med sociala medier, som egentligen kanske är ännu viktigare än det vi diskuterat nyss, är att du skapar en till källa att driva in trafik ifrån. Även om du säkerligen kommer att driva in väldigt mycket mindre trafik från Instagram än sökresultaten på Google, så spelar varje användare roll och varje användare är en potentiell kund.
Marknadsföring via influencers
Sociala medier kan användas till att förbättra din off-page SEO på fler sätt än bara genom att publicera eget content.
Att göra ett samarbete med en influencer i samma nisch som dig är också en stor del av att göra off-page SEO. I utbyte så erbjuder du antingen produkter, provision eller pengar för att en influencer ska marknadsföra ditt företag.
Hur mycket kostar det? Det beror helt på vilken influencer du vill arbeta med och hur stor deras följarkrets är.
Bianca Ingrosso berättade, när hon gästade i Framgångspodden, att hon kan fakturera mellan 150 000 – 200 000 kr för ett sponsrat inlägg på Instagram.
![kostnad för marknadsföring med influencer exempel bianca ingrosso](https://msbranding.se/wp-content/uploads/2024/09/kostnad-for-marknadsforing-med-influencer-exempel-bianca-ingrosso.webp)
Samtidigt så skulle en mindre influencer kanske vilja ha 20 000 kr, och en ännu mindre 5 000 kr. Allt beror på hur stor influencerns följarkrets är och hur stort projekt du vill göra av reklamen.
Fördelen med att göra samarbeten med influencers är dock att du får dem som en trafikkälla, samt att du förmodligen också får en backlink från deras blogg om de har en sådan.
Stärk din E-E-A-T
![e-e-a-t är en viktig del av off-page seo](https://msbranding.se/wp-content/uploads/2024/09/e-e-a-t-off-page-seo.webp)
Den senaste tiden så har E-E-A-T blivit extremt viktigt inom SEO-världen. E-E-A-T står alltså för Experience, Expertise, Authoritativeness och Trustworthiness (eller Erfarenhet, Expertis, Auktoritet och Trovärdighet på svenska).
I vår On-Page SEO guide så pratade vi också om E-E-A-T, men nu ska vi alltså diskutera E-E-A-T från ”Off-Page SEO-hållet”.
Bli nämnd på sidor med auktoritet
I ett inlägg på X från 2018 så kan vi se att Gary Illyes på Google säger att både länkar och ”mentions” (alltså att din sida blir nämnd) från sidor med auktoritet, viktigt för att stärka din E-E-A-T.
![gary illyes på google om att få backlinks och brand mentions](https://msbranding.se/wp-content/uploads/2024/09/gary-illyes-pa-google-om-att-fa-backlinks-och-brand-mentions-1024x448.webp)
Alltså är länkar viktigt, precis som alltid, men att bli nämnd hjälper också att stärka din E-E-A-T.
Det känns egentligen rätt uppenbart när vi tänker på det. Om en sida med auktoritet, till exempel Aftonbladet, skriver ditt företagsnamn i sin artikel så ser Google att det troligen är ett företag som går att lita.
Om du däremot har alternativet att få en länk så borde du dock alltid ta den över att bara bli nämnd, eftersom det i regel är värt mer.
Hur blir man nämnd på sidor med auktoritet?
Det bästa sättet att få en sida med auktoritet att nämna dig är att göra en intervju.
Har ni något stort projekt på G eller har ni precis avslutat ett sånt projekt? Har ni kommit på något nytt? Vad som än kan få en journalist att vilja skriva om er är värt ett försök.
Ta kontakt med en journalist i en tidning som brukar skriva om företag som liknar ditt och kolla om de vore intresserade av att göra en intervju med dig.
Få bra omdömen på nätet
Ett annat sätt att stärka din E-E-A-T är genom att få bra omdömen på nätet. Detta gäller både på Google Reviews men också genom att andra sidor har med dig om de gör en ”topp 10-lista” eller så.
Att omdömen påverkar din ranking är logiskt. Om kunder och recensenter hatar ditt företag, varför skulle Google vilja visa upp dig inför fler kunder?
Att ta kontakt med tidigare kunder och uppmana dem till att lämna ett omdöme räcker långt, och varje omdöme kommer att göra skillnad. Ett till plus med bra omdömen är att det visar framtida kunder att ditt företag går att lita på.