On-Page SEO: Den Ultimata Guiden + Checklista (2024)

on-page seo

Vad är on-page SEO, hur gör man det och varför är det så viktigt? Det är frågor som egentligen alla som hållit på med sökmotoroptimering har ställt sig någon gång, och det är inte konstigt.

Det finns ingen som vet exakt vad Google tycker är perfekt, ibland känns det som att inte ens Google själva vet…

On-page SEO är en viktig, om inte den absolut viktigaste, delen i att börja driva trafik till din sida. Det innefattar allt som du gör på din sida för att få den att komma högre upp i sökresultaten.

Det är alltså den direkta motsatsen till off-page SEO vilket innefattar allt som du gör utanför din sida för att nå samma mål. Off-page SEO gör man oftast genom att bygga backlinks och öka engagemang på sociala medier.

Vad är On-Page SEO?

optimera on-page seo genom att använda ditt sökord i texten

On-page SEO gör man för att visa Google vad en sida handlar om. Det kan betyda att man ser till att använda sitt sökord tillräckligt, man kollar så att man har tillräckligt med ord i texten, man optimerar sin titeltagg och meta beskrivning, osv osv.

Optimera Titel och Metabeskrivning

optimera titlar och metabeskrivning

Din titeltagg är en av de viktigaste faktorerna när det kommer till on-page SEO och som tur är så är det en ganska enkel sak att göra rätt.

Hur viktig metabeskrivningen är kommer alltid vara ett kontroversiellt ämne inom SEO-världen. Google har själva gått ut och sagt att de inte använder metabeskrivning som en rank faktor, men det betyder inte att den inte kan optimeras.

Optimera din Titeltagg

Det första du bör tänka på är att lägga ditt sökord i början av titeln för att göra det extra tydligt för Google vad sidan handlar om.

använd sökordet i början av din titel

Men självklart behöver sökordet inte vara i början, om det inte blir naturligt att göra så. Men som en tumregel kan du tänka att desto närmare början ditt sökord är, desto bättre.

Ett annat sätt att optimera din titel är genom att lägga in fler ord, så att du kan ranka för fler sökord.

På bilden med bilförsäkring ser vi att ”teckna” och ”jämför” används ofta, vilket betyder att sidorna lättare kan ranka för lite längre sökord såsom ”jämför bilförsäkring” och ”teckna bilförsäkring”.

Självklart ska du bara göra detta när det passar, och inte slänga in massa ord i din titel i hopp om att driva mer trafik.

Gör din keyword research ordentligt och kolla om det passar att lägga in fler ord i din titeltagg.

Optimera din Metabeskrivning

Som tidigare nämnt så används inte metabeskrivningen som en rank faktor av Google. Det innebär alltså att den inte direkt kan optimeras för att ranka högre.

Google har också sagt att de alltid uppmuntrar till att man ska lägga till en metabeskrivning, även om de inte alltid väljer den.

Du kan optimera din beskrivning för att boosta din CTR (Click Through Rate), alltså att fler klickar på din sida i sökresultatet.

För att optimera metabeskrivningen bör du se till att den är ungefär 150-160 karaktärer lång och att ditt sökord finns med iallafall 1 gång.

Att ta med ditt sökord är viktigt för att Google fetmarkerar söktermen i beskrivningen.

sökordet är fetmarkerat i serp

Att söktermen fetmarkeras kan göra att en användare går in på din sida istället för en annan.

Ibland tycker Google att de har hittat ett textstycke på sidan som passar bättre än metabeskrivningen du angav. Då kommer de att använda det som de tycker funkar bättre, och det finns egentligen ingenting vi kan göra åt det.

Optimera Ditt Content för On-Page SEO

skriv on-page seo optimerat content

Att optimera content för on-page SEO betyder bl.a att du måste:

  • Placera sökordet på rätt platser
  • Använd sökordet rätt antal gånger
  • Länka ut till andra sidor
  • Internlänka till relevanta sidor
  • Optimera dina bilder

Placera sökordet på rätt platser

Det första du bör tänka på är att placera ditt sökord på rätt platser i texten.

Ditt sökord bör finnas med i:

  • Titeltaggen (som vi redan diskuterat)
  • Huvudrubriken (H1)
  • Underrubriker (några H2, H3, osv.)
  • Första textstycket (inom de första 100 orden)
  • URL

Huvudrubriken

Sökordet måste finnas med i din huvudrubrik, alltså din H1.

Visst är det logiskt? Att skriva en artikel om ”proteinpulver” utan att ordet ”proteinpulver” finns med i din huvudrubrik vore ganska märkligt, eller hur?

exempel på att lägga sökordet "on-page seo" först i rubriken

Se till att ditt sökord finns med en gång i din H1. Många har tidigare förespråkat att du bara ska ha en H1 på din sida. Dock så har detta under de senaste åren blivit en het diskussion.

John Mueller, Search Advocate på Google, gick ut 2021 och berättade att:

”Våra system har inte något problem när det kommer till flera h1 rubriker på en sida. Det är ett ganska vanligt mönster på webben. Vi använder rubriker för att bättre förstå kontexten av olika delar på en sida.”

Alltså är det okej att använda mer än en H1, om det är naturligt att göra det. Enligt vår erfarenhet så är det inte naturligt att göra det oftast, men om det behövs för att din hierarki ska vara vettig så bör du inte tveka med att göra det.

Kort och gott kan man säga att: Google har ingenting emot flera H1, men några SEO-experter råder dig fortfarande från att göra det.

Underrubriker

Utöver att använda ditt sökord i din huvudrubrik så rekommenderar vi även att den finns med i några av dina underrubriker.

För att både sökmotorn och användarna ska kunna förstå din sida och hierarkin i ditt inlägg så måste du använda dig av underrubriker. Att få med ditt sökord i dessa är också en viktig del av att visa tydligt för Google vad din sida handlar om.

Om vi går tillbaka till det tidigare exemplet. Hur vettigt låter det om din sida handlar om ”proteinpulver” men ordet finns inte med i någon av dina underrubriker?

Se bara till att du inte över-optimerar. Alltså att du onaturligt tar med sökordet på ställen där det inte passar in, eller att du skriver in sökordet i alla dina underrubriker.

Första textstycket

Att naturligt få med ditt sökord inom de första 100 orden på din sida gör det också lättare för Google att förstå vad din sida handlar om, och tvingar inte sökroboten till att gissa sig fram.

Google lägger mer vikt på de första delarna av din sida, och det inkluderar vilka sökord som finns med där.

Samma sak gäller dock här som för dina rubriker, försök att inte över-optimera. Att slänga in ditt sökord 20 gånger inom de första 100 orden kommer inte hjälpa dig att ranka högre.

Att över-optimera genom att få med sökordet överallt kommer att slå tillbaka och sluta med att du blir straffad av Google genom att sidan inte rankar bra alls.

exempel på att sökordet är med i de första 100 orden i texten

URL

Vi har lagt URL sist av alla punkter för att vi tänker att det inte är lika viktigt som många ”gurus” får det att låta.

Än en gång kommer vi tillbaka till att det måste vara naturligt. Om du har skrivit ett inlägg om ”hundmat” så ska naturligtvis inte URLen vara ”/kattmat/”, visst?

Skriver du om hundmat så bör hundmat finnas med i din URL, sedan hur stort detta kommer påverka din ranking är omöjligt att säga, men vi tror inte att det påverkar lika mycket som många tror.

En annan faktor som kan spela roll på din ranking är hur lång din permalink är. I regel ska den hållas så kort som möjligt, men om du har en url-hierarki på din sida ska du självklart se till att den följer det.

Kort och gott, se bara till att få med ditt sökord en gång i din URL, samt att du håller den kort. Då är du ”safe”.

Använd sökordet rätt antal gånger

En annan viktig del i att optimera din sida är att använda ditt sökord rätt antal gånger.

Här gäller det att du hittar en balans mellan att använda ditt sökord tillräckligt många gånger och att använda det för många gånger.

Om du trycker in ditt sökord onaturligt många gånger så kommer Google välja att inte ranka din sida eftersom den är över-optimerad.

använd inte sökordet för många gånger

Det finns ingen gyllende regel som berättar exakt hur ofta du bör använda ditt sökord. Huvudsaken är att du placerar det naturligt i texten.

Om du skriver en text om ”proteinpulver” så kommer ordet ”proteinpulver” naturligtvis att finnas med i texten, mer än bara en gång. Då har sökordet placerats naturligt i texten.

Men exakt hur många gånger det bör finnas med beror helt på vad du skriver om och hur lång din text är. Här kan du göra lite ”research” innan och kolla hur ofta dina konkurrenter, som redan rankar för ordet, använder det på deras sida.

Då får du en idé om hur ofta du också borde använda det.

Länka ut till andra sidor

Att länka ut till relevanta sidor kommer att hjälpa din ranking.

Om du länkar till en sida som har auktoritet inom din nisch så hjälper det Google att förstå vad din sida handlar om och visar att du har kvalitetsinformation på din sida.

Alltså kan du länka ut till statistik som t.ex en auktoritet som BRÅ publicerat, om det passar på din sida.

Viktigt är att du bör endast extern-länka till relevanta sidor med hög auktoritet och aldrig till irrelevanta sidor med låg / ingen auktoritet.

Internlänka till relevanta sidor

Internlänkar är en extremt viktig del av on-page SEO, men ändå är det så många som gör det fel eller inte gör det alls.

En internlänk är alltså när du internt länkar från en av dina sidor, till en av dina andra sidor.

För att använda internlänkar på bästa sätt så kan du ”dela” på länkkraften mellan dina sidor. Om du har en sida som har många backlinks och därmed har väldigt mycket länkkraft, så kan du internt länka till en sida du tycker behöver lite ”boost”.

När du gör detta bör du dock se till att du lägger länken på ordet du vill att sidan ska ranka på.

använd ditt sökord som ankartext när du internlänkar

Genom att göra det så skickar du över länkkraft till den sidan och därmed kommer den (förhoppningsvis) att ranka högre.

Optimera dina bilder

Sökmotorn kan inte se bilderna på din sida, visst? Då är det istället viktigt att du tydligt berättar vad som finns på bilderna.

På så sätt kan Google veta vad som finns där, och på så sätt lättare förstå vad din sida handlar om.

Genom att optimera dina bilder på rätt sätt kan du också få med dem i sökresultatet vilket ökar din synlighet (och förhoppningsvis din CTR). Till sist kan även optimerade bilder med rätt format hjälpa dig att öka loading speeden på din sida, hjälpmedel för detta kan vara t.ex ”lazy loading”.

Alt text och filnamn

Till att börja med så vill du se till att du sätter en alt text på alla bilder på din sida. Det hjälper Google att förstå om bilden är relevant, och därför kan de lättare förstå vad det är du faktiskt skriver om.

Alt texten hjälper även de med synnedsättning att kunna läsa din sida med hjälp av TTS-verktyg (Text To Speech).

alt text exempel

Visste du att även filnamnen på dina bilder kan vara en faktor som påverkar din ranking? Det känns ändå väldigt vettigt om man tänker på det. Om du skriver om ”proteinpulver” så är det väl bara rimligt att ordet ”proteinpulver” finns med i filnamnet på dina bilder, visst?

Det betyder däremot inte att du bör skriva ”proteinpulver” på alla bilder över hela din sida, för detta räknas som över-optimering. Använd sökordet där det faller naturligt, skulle det inte göra det så använder du de ord som gör det.

Men det behöver inte vara en exakt kopia av ditt sökord heller. Om du har en bild med alt text och filnamn ”man som tränar bänkpress” och en annan med ”kvinna som tränar marklyft” så kommer Google någonstans att förstå att din sida handlar om styrketräning.

För att se till att dina alt texter kan hjälpa besökare med synnedsättning så bör du skriva dem så beskrivande som möjligt, och inte bara fokusera på att få med sökordet.

Filtyp

När det kommer till vilken filtyp du bör använda för dina bilder så kommer du att få höra lite olika beroende på vem du frågar.

Till att börja med så kan vi kolla på vilka filtyper som Google kan indexera:

  • JPEG
  • PNG
  • WebP
  • BMP
  • SVG
  • GIF

Många väljer PNG eftersom du kan ha en transparent bakgrund. Andra väljer JPEG för att de har grym bildkvalitet.

Det ”rätta” svaret verkar dock vara WebP. WebP blir mer och mer populärt och det är inte så svårt att förstå varför.

Filformatet WebP minskar storleken på filen medan du får behålla den grymma bildkvaliteten. Enligt Google själva är WebP-bilder 26% mindre än PNG och 25-34% mindre än JPEG.

Och eftersom vi alltid ska sträva efter att ha så små bildstorlekar som möjligt så är WebP ett bra alternativ.

Strukturerad data (eller schema markup)

Strukturerad data är ett sätt för dig att tydligt berätta för Google vad din sida handlar om.

Här finns det en särskild typ av Schema Markup som kallas ”ImageObject”. Med den kan du berätta för Google vad bilderna på din sida handlar om.

Det leder till att sökmotorn förstår innehållet och meningen med bilderna på din sida, vilket kan hjälpa dig att få en högre ranking.

Har man tur så kan man även få den utvalda bilden i sökresultatet, vilket gör din sida mycket mer attraktiv för en användare.

visa utvald bild med schema markup

E-E-A-T

Förkortningen E-E-A-T står för ”Erfarenhet, Expertis, Auktoritet & Trovärdighet” och det är sättet som Google beskriver deras riktlinjer om hur ditt innehåll bedöms som trovärdigt och bra.

Förut (för 10 år sedan…) kallades det bara för EAT, vilket du som hållit på med SEO ett tag förmodligen redan vet om. Men under slutet på 2022 så lades det till ett extra E som stod för Erfarenhet, och då blev det EEAT.

Allt med EEAT startades för ett tag sedan då begreppet YMYL, som står för Your Money Your Life, också kom fram. Med YMYL menar Google sidor som är inom branscher som kan påverka människors liv stort, typ hälsa eller pengar.

Google själva säger att sidor som faller under YMYL har content där ”ämnet i sig är skadligt eller farligt” eller att ”ämnet kan leda till skada om innehållet inte stämmer eller inte är trovärdigt”. De ger några exempel som ”symptom av en hjärtinfarkt”, ”hur man investerar pengar” och ”vad ska man göra om det blir jordbävning”.

De sidor som hamnar under YMYL kommer ha det mycket svårare att klättra i sökresultaten än någon annan sida. Det är här som EEAT kommer in.

Genom att optimera din sida för EEAT så visar du Google att du är en pålitlig källa som kan bli betrodd med att jobba inom en bransch där du kan påverka människors liv.

EEAT är en viktig del av att on-page seo optimera din sida

Hur stärker man EEAT?

För att stärka din EEAT bör du:

Om du har en fysisk butik till ditt företag så vet du förmodligen redan vad kunderna brukar fråga som mest. Nu behöver du bara svara på dem frågorna på nätet, vilket visar Google att du snabbt och enkelt kan ge kunderna svar på det dem söker.

Att du har kärnsidorna visar att din sida är seriös. Dessa innefattar alltså din ”om oss”,”kontakt”, ”teamet”, ”GDPR”, osv.

En annan stor del av att stärka din EEAT är att bygga upp ett varumärke istället för att ”bara vara en sida”. Att bygga ett varumärke inkluderar bl.a att du låter kunder lämna recensioner, jobbar för att kunden ska få en så bra upplevelse som möjligt och att du ökar din närvaro på sociala medier.

On-Page UX Signaler

on-page ux signaler

On-Page UX Signaler betyder hur de som söker på Google använder ditt content. Här kollar vi på saker som:

  • Bounce Rate
  • CTR (Click Through Rate)
  • Användarupplevelse

Minska din Bounce Rate

Bounce rate är hur ofta en användare går in på din hemsida och sedan går tillbaka direkt. Om du har en hög bounce rate så berättar det för Google att din sida inte ger användarna vad de söker efter, och därför kommer du att flyttas ner i sökresultatet.

För att optimera ditt content för låg bounce rate så måste du se till att du verkligen ger användarna vad de söker efter, och det ska ske så fort som möjligt.

”Men om jag ger användarna svaret direkt så går de ju ut från sidan snabbare, då får jag väl högre bounce rate?”

Google är smart. Kolla här:

Exempel på Bounce Rate

  1. Användaren söker ”hur mycket koffein är det i en kaffekopp?”
  2. Användaren går in på din sida och får svaret ”en kaffekopp innehåller ca 70 mg koffein”
  3. Användaren är nöjd och går ut från din sida och Googlar något annat, eller stänger av sin enhet.
  1. Användaren söker ”hur mycket koffein är det i en kaffekopp?”
  2. Användaren går in på din sida och får börja läsa om kaffets historia, vart de kan hitta godast kaffe och vilket kaffe som är mest populärt just nu.
  3. Användaren är inte nöjd, går ut från din sida och vidare till nästa sökresultat i hopp om att få veta hur mycket koffein det är i en kopp.

Vilket alternativ tror du leder till att Google märker att användaren är nöjd, och när är användaren missnöjd? A eller B?

Att dölja svaret i ett hav bland text fungerar inte längre, om det någonsin har gjort det. Människor får mindre och mindre tålamod och det finns ingen som tänker läsa igenom din text på 4000 ord om kaffets historia, när de bara vill veta hur mycket koffein det är i en kopp.

Ge användaren svaret de vill ha så snabbt som möjligt, och ge dem ett tydligt svar.

Öka din CTR

CTR står för Click Through Rate. Det är alltså hur många procent av användarna som ser din sida i sökresultatet och klickar på den.

Genom att kolla på din CTR så kan du se hur bra dina titlar och metabeskrivningar är.

Även om det inte finns några bevis på att CTR används som en rankfaktor så vill du självklart att så många som möjligt ska klicka på din sida. Därför bör alla sidor optimeras för bäst CTR.

För att optimera din sida för CTR så bör du alltså skriva lockande titlar och metabeskrivningar som får användarna att vilja klicka.

Använd siffror (och årtal) i dina titlar

Att lägga till siffror i dina titlar kan hjälpa dig att öka din CTR litegrann. Enligt många SEO-experter så gör nummer titlarna mer attraktiva och gör att en användare gärna klickar på den.

varför man bör använda siffror i början på titlarna

Att lägga till årtalet kan också hjälpa din CTR mer eller mindre, beroende på vad du skriver om.

Någon som söker på ”hur man bakar bröd” bryr sig förmodligen inte om inlägget är skrivet 2018 eller 2024. Men någon som söker på ”sveriges bästa arbetsplatser” vill att informationen ska vara aktuell.

I sådana fall kan det hjälpa mycket att lägga till nuvarande årtalet på slutet av din rubrik. Alltså ”sveriges bästa arbetsplatser 2024”.

Om du lägger till 2024 i slutet på dina titlar så ser du till att gå tillbaka och byta till 2025 efter årsskiftet. Då kan dina gamla inlägg fortsätta att driva aktuell trafik till din sida.

Använd inte en för lång titel

Om din titel är längre än 580 px (vanligtvis mellan 50 – 60 tecken) så kommer Google att ”skära av” den.

Det ser mindre stilrent ut och användaren kan inte läsa allt som du försöker säga med titeln. Försök istället att komma på en kortare titel.

exempel på när titeln blir avskuren av Google

Lägg till extra inom parantes

Genom att lägga till något som är lite extra inom parantes i din titel så kan du locka användarna till att klicka på din sida.

Ett exempel på detta kan vara: ”Vad är Proteinpulver (Och Varför Är Det Så Viktigt)”

Skapa en bättre användarupplevelse

Vad användarupplevelse innebär är ganska uppenbart. Det är alltså alla steg som användaren behöver ta från och med det att de besöker sidan, tills att de har nått sitt mål.

Hur din användarupplevelse bör se ut ska oftast bestäms redan under ”design-fasen”, men brukar behöva slipas lite på under tid.

För att kunna optimera användarupplevelsen så måste du för det första veta vad dina användare vill. Det kommer självklart att skilja sig beroende på vilken bransch du är inom, och därför behöver du göra lite research.

Om du driver en skobutik och har skrivit en jämförelse mellan 2 modeller så vill användaren självklart köpa en av dessa modeller.

Nu är ditt mål att göra det så enkelt som möjligt för användaren att beställa sina skor direkt efter att de har bestämt sig för vilken modell de vill ha.

On-Page SEO Checklista

Det enklaste sättet att ”checka av” så att du inte glömt att göra någonting när du optimerar dina sidor för on-page SEO är att använda dig av en checklista.

För att du inte ska behöva göra din egen så har vi skapat en checklista utifrån de punkter som vi har gått igenom här.

Frågor och svar om On-Page SEO

Rulla till toppen